Η
λέξη Μυστήριο στην Αρχαία Ελλάδα σήμαινε
το απόρρητο, το μυστικό, το άρρητο μέρος
μιας τελετής ή λατρείας οι οποίες δεν
γινόταν φανερές σε άτομα που δεν είχαν
μυηθεί. Όπως φαίνεται και ετυμολογικά
η λέξη παράγεται από το ρήμα Μυείν δηλαδή
κλείνω και αναφέρεται κυρίως στα μάτια
και στα χείλη. Εκείνοι που μυούνται στα
μυστήρια του υπερβατικού, απαγορεύεται
να τα ανακοινώσουν σε άλλους μη μυημένους,
πρέπει να κλείνουν το στόμα τους.
Τα
αρχαία Μυστήρια ήταν ίσως η ανώτερη
πνευματική κληρονομιά στην αρχαία
Ελλάδα. Ήταν κυρίως κρυφές λατρείες,
όπου έπρεπε πρώτα κανείς να μυηθεί,
κοινώς να εισαχθεί. Ο οπαδός αυτής της
λατρείας ονομαζόταν Μύστης και το
πρόσωπο που τον εισήγαγε σ' αυτή
Μυσταγωγός. Κάθε μυστηριακή κοινότητα
είχε τα κοινά γεύματα, τους κοινούς
χορούς και τις ιεροτελεστίες, όπου
άνθρωποι που έσμιξαν στον ίδιο χορό,
που συμμετείχαν στα ίδια δρώμενα ένιωθαν
για πάντα ενωμένοι.
Στην
εσωτερική έννοιά τους παρουσίαζαν τις
αιώνιες αλήθειες είτε ήταν φυσικές είτε
ήταν πνευματικές που διατηρήθηκαν στο
πέρασμα χιλιάδων ετών.
Από
τα λίγα που γνωρίζουμε γι' αυτά φαίνεται
ότι παρουσίαζαν αλληγορικές αναπαραστάσεις
που συμβολίζουν τα πεπρωμένα των ψυχών
μετά θάνατον, το νόμο και την ενότητα
που συνδέουν όλα τα όντα. Επίσης ήταν
τελετουργίες για την ευκαρπία της γης,
για την πολυπόθητη βροχή.
Και
υπήρχαν πάντα τοπικά μυστήρια, αλλά και
μυστήρια που απόκτησαν πανελλήνια
εμβέλεια όπως τα Ελευσίνια, τα Ορφικά,
τα Κρητικά και τα Καβείρια.
Όλα
σχεδόν επηρεασμένα από αυτά της Αιγύπτου,
αναδιοργανώθηκαν με την παρέμβαση
μεγάλων μυστών και ιεροφαντών που
θήτευσαν πριν στα Αιγυπτιακά ιερά όπως
ο Κάδμος, ο Ορφέας, ο Φερεκύδης, ο
Επιμενίδης, ο Πυθαγόρας.
Στα
μυστήρια όλων των εποχών και όλων των
θρησκειών οι άνθρωποι επιδιώκουν τη
βοήθεια του Θεού ή των Θεών. Και την
επιδιώκουν από τη στιγμή που μπόρεσαν
να συλλάβουν την ιδέα των πανίσχυρων
Θεών και του υπερβατικού τους κόσμου.
Τα μυστήρια εμφανίζονται σε ένα αρκετά
αναπτυγμένο πολιτιστικό στάδιο του
ανθρώπου. Η σύλληψη της έννοιας των
Θεών, των πνευμάτων και ενός υπερβατικού
κόσμου που υπάρχει πέρα από τις αισθητές
δυνατότητες του ανθρώπου, αποτελούν
την αναγκαία προϋπόθεση για την ύπαρξη
των μυστηρίων.
Βασικό
στοιχείο στην τέλεση των μυστηρίων ήταν
ο κύκλος των μυημένων. Αλλά εως ένα βαθμό
συμμετείχαν και μη μυημένοι διαφορετικά
δεν θα υπήρχε συνέχεια στα μυστήρια αν
δεν υπήρχαν μυημένοι.
Εκεί
μπορούσαν να λάβουν μέρος μόνο όσοι
πετύχαιναν μετά από προετοιμασίες
δοκιμασιών και υποσχέσεων (π.χ. περί
εχεμύθειας) και μόνο τότε γίνονταν
δεκτοί στο χώρο των μυημένων.
Στους
χώρους εκείνους που υπήρχε εξωτερική
και εσωτερική λειτουργία ιδιαίτερη
έμφαση δινόταν στην ψυχική ανύψωση του
ανθρώπου προς την πνευματική του
ολοκλήρωση και τελειοποίηση μέσω του
καθαρμού και του εξαγνισμού, για να
κατακτήσει ο μυημένος με την ψυχή του
την αγάπη και την πνευματική ελευθερία.
Το κυριότερο μέρος από την εξωτερική
μύηση ήταν οι καθαρμοί και οι εξαγνισμοί,
όπου το μέρος αυτό των Μυστηρίων
ονομαζόταν καθάρσια ή και καθαρμοί.
Όλα
τα μυστήρια του κόσμου έχουν για κέντρο
τους τη Μητέρα-Γη που στους διάφορους
λαούς παίρνει και ιδιαίτερα ονόματα.
Στους
Σουμέριους λέγεται Ιναννά, στους
Βαβυλώνιους Ιστάρ, στη Συρία Αστάρτη,
στη Φοινίκη Ανάθ, στην Αίγυπτο Ίσιδα,
στη Μικρά Ασία λέγεται Μεγάλη Μητέρα,
Κυβέλη, Δινδυμήνη, μα, στους Έλληνες
Δήμητρα ή Ρέα κλπ.
Στον
χώρο του Αιγαίου υπάρχει το κοινό
επίκεντρο της Μεγάλης Μητέρας Γης με
τις αντίστοιχες της Δ. Μικράς Ασίας
όπους στην αρχή μάλλον δεν χρειαζόταν
να αναφερθεί το όνομά της. Αργότερα πήρε
το όνομα Ρέα (που σημαίνει Γη – Γαία)
και επίσης Δήμητρα (Γη Μήτηρ).
Στα
πρώτα μυστήρια στον κόσμο του Αιγαίου
υπάρχει και αρσενικός θνήσκων Θεός όπως
σε όλα τα μυστήρια της Μέσης Ανατολής.
Στις
νεότερες ανακαινίσεις των μυστηρίων
εκλείπει ο θνήσκων Θεός και στη θέση
μπαίνει η «Κόρη-Περσεφόνη». Ο ουράνιος
σύζυγος εξακολουθεί να υπάρχει, αλλά
με διάφορα ονόματα όπως: Δίας, Ποσειδώνας,
Ίακχος ή και ακόμα είναι ανώνυμος Θεός.
Παρατηρούμε
ότι στα Διονυσιακά-Ορφικά και στα Κρητικά
εξακολουθεί να παίζει κύριο ρόλο ο
θνήσκων Θεός όπως ο Διόνυσος που
ταυτίζεται με τον Όσιρη και ο Ορφέας.
Πάντως
στον κόσμο του Αιγαίου και της Ελλάδας
γενικότερα τα μυστήρια γίνονταν δύο
φορές το χρόνο, το φθινόπωρο με τη σπορά
και την άνοιξη όταν τα σπαρτά θέλουν
βροχή, αλλά σε κάθε περιοχή τα μυστήρια
τελούνταν ανάλογα με το κλίμα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΔΙΜΕΛΗΣ
Ο
ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΔΙΜΕΛΗ 2005
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου