.

Όποιος φοβάται τον θάνατο είναι ήδη νεκρός.
Όποιος θέλει για μια στιγμή η ζωή του να ανήκει μόνο σ' αυτόν, που θέλει για μια στιγμή να είναι πεπεισμένος για όσα κάνει, πρέπει να αδράξει το παρόν.
Πρέπει να αντιμετωπίζει τα πάντα στο παρόν ως τελικά, σαν να ήταν βέβαιο ότι θα ακολουθήσει αμέσως ο θάνατος.
Και πρέπει μετά στο σκοτάδι να δημιουργήσει ζωή. Ζωή μέσα από τον εαυτό του.
Carlo Michelstaedter, La Persuasione e la Rettorica

Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2010

Ο ΣΚΩΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΥ (ΜΑΣΟΝΙΑΣ) – H. PAUL JEFFERS


Μολονότι ο “αμιγής και αρχαίος Ελευθεροτεκτονισμός” αφορά τους τρεις βαθμούς του μαθητή, του εταίρου και του διδασκάλου, ο Σκωτικός Τύπος (όπως και ο Τύπος της Υόρκης) προσφέρουν υψηλότερους βαθμούς.

Ο Σκωτικός Τύπος διαμορφώθηκε το 1801 στις Ηνωμένες Πολιτείες και βασίζεται στο γαλλικό Σκωτικό Τύπο Τελειοποιήσεως. Διαθέτει τριάντα δύο βαθμούς και έναν τριακοστό τρίτο τιμητικό βαθμό. Αποτελεί έναν από τους δύο κλάδους όπου μπορεί να προχωρήσει ένας διδάσκαλος Τέκτονας, αφού έχει ολοκληρώσει τους τρεις πρώτους βαθμούς. Οι Τέκτονες του τριακοστού δευτέρου βαθμού συναντιούνται σε μέρη που ονομάζονται “Κοιλάδες”.

Ο Γαλλικός Σκωτικός Τύπος επινοήθηκε τον 17ο αιώνα στο Μπορντώ της Γαλλίας, από Σκώτους και Άγγλους Τέκτονες, που επιθυμούσαν προχωρημένους βαθμούς, βασισμένους στις θεμελιώδεις αρχές των τριών συμβολικών βαθμών.
Οι επόμενοι βαθμοί έχουν χαρακτηριστεί “εκπαιδευτικός τομέας της μασονικής αδελφότητας”. Αξιοποιούν την ιστορία και τα διδάγματα των τριών πρώτων βαθμών και προεκτείνουν τις παραδόσεις και τις ηθικές τους παραινέσεις. Από τον τέταρτο έως τον δέκατο τέταρτο βαθμό, “συνεχίζουν την ιστορία των τριών πρώτων βαθμών και εξερευνούν το άφατο όνομα της Θεότητας. Το βασικό δίδαγμα των βαθμών αυτών είναι ότι ο Θεός δεν αποτελεί αντικείμενο γνώσης, αλλά πίστης”.
Οι επόμενοι τέσσερις βαθμοί, αναφέρονται ιστορικά στην περίοδο από την καταστροφή του Ναού του Σολομώντα έως τη συγγραφή της Αποκάλυψης και είναι θρησκευτικής, ιστορικής, ηθικής και φιλοσοφικής φύσης. Οι βαθμοί εννέα έως δώδεκα, αφορούν την περίοδο των Σταυροφοριών και προβάλλουν τις ιπποτικές αξίες, ενώ χρησιμοποιούν μυστικιστικούς συμβολισμούς για να δείξουν την αιτία, που η ηθικότητα και η εξάσκηση της αρετής είναι απαραίτητες για τον Τέκτονα. Οι τελευταίοι βαθμοί, ο τριακοστός πρώτος και ο τριακοστός δεύτερος, ασχολούνται με “την πάντοτε μεταβαλλόμενη σχέση ανάμεσα στον ανθρώπινο νόμο, ως μέσου δικαιοσύνης και τη θεϊκή δικαιοσύνη, ως ιδανικού, όπου ο δρόμος προς την αθανασία είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια εμφανή εκδήλωση της καλοσύνης και μόνο”. Ο τριακοστός τρίτος βαθμός και ο τίτλος του, “Του Ιππότη Διοικητή του Δικαστηρίου της Τιμής” είναι τιμητικός και απονέμεται κατ' επιλογήν.

Για όσους ενδιαφέρονται για το Σκωτικό Τύπο, ισχύει ότι “υπάρχει θέση για οποιονδήποτ ενδιαφέρεται, ώστε ν' αναπτύξει τις δυνατότητές του και να κάνει, ό,τι μπορεί καλύτερα. Η έμφαση δίνεται στο πως συμπεριφέρεται το άτομο, όχι στο τι κάνει. Όλοι είναι ίσοι και κάθε εργασία σημαντική. Είτε κάποιος είναι αξιωματικός, τελετάρχης, φρουρός, ρήτορας, κλητήρας, βοηθός στις εργασίες, μάγειρας ή γενικά κάνει οποιοδήποτε καθήκον, ώστε να αποβεί επιτυχής μια συνάντηση, είναι ίσος με τον οποιοδήποτε”. Οι γυναίκες και οι οικογένειες συμμετέχουν σε όλες τις δραστηριότητες, εκτός από τις κλειστές μηνιαίες συναντήσεις.
Οι βαθμοί είναι οι ακόλουθοι:

ΣΤΟΑ ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΕΩΣ
4ος Μυστικός Διδάσκαλος
5ος Τέλειος Διδάσκαλος
6ος Εξ απορρήτων Γραμματεύς
7ος Έφορος και Δικαστής
8ος Επόπτης των Οικοδομών
9ος Διδάσκαλος των Εννέα
10ος Διδάσκαλος των Δεκαπέντε
11ος Διδάσκαλος των Δώδεκα
12ος Μέγας Διδάσκαλος Αρχιτέκτων
13ος Ιππότης της Βασιλικής Αψίδος του Σολομώντα
14ος Μέγας Εκλεκτός και Τέλειος και Υπηρέτης Τέκτων

ΡΟΔΟΣΤΑΥΡΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΥΛΙΟ
15ος Ιππότης της Ανατολής ή του Ξίφους
16ος Πρίγκηψ της Ιερουσαλήμ
17ος Ιππότης της Ανατολής και της Δύσεως
18ος Πρίγκηψ Ροδόσταυρος

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
19ος Μέγας Ποντίφικας
20ος Πατριάρχης Νωαχίτης Μέγας Διδάσκαλος των Συμβολικών Στοών
21ος Νωαχίτης
22ος Πρίγκηψ του Λιβάνου
23ος Αρχηγός της Σκηνής
24ος Πρίγκηψ της Σκηνής
25ος Ιππότης του Ορειχάλκινου Όφεως
26ος Πρίγκηψ του Ελέους
27ος Ιππότης Ταξιάρχης του Ναού
28ος Ιππότης του Ηλίου
29ος Σκώτος Ιππότης του Αγίου Ανδρέα
30ος Ιππότης Καδώς
31ος Μέγας Επιθεωρητής Ταξιάρχης Δικαστής
32ος Υπέρτατος Πρίγκηψ του Βασιλικού Μυστικού

Η σύγχρονη καθιέρωση του Αρχαίου και Αποδεδειγμένου Σκωτικού Τύπου έγινε το 1801, όταν συγκλήθηκε το πρώτο Ύπατο Συμβούλιο στο Τσάρλεστον. Ακολούθησε ένα δεύτερο Ύπατο Συμβούλιο, σύμφωνα με τις αρχές των Μεγάλων Διατάξεων, και το αρχικό συμβούλιο ονομάστηκε Ύπατο Συμβούλιο της Νότιας Δικαιοδοσίας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Καθώς ήταν το αρχαιότερο συμβούλιο, ονομάστηκε επίσης Μητρικό Συμβούλιο του Κόσμου.
Το 1813, ιδρύθηκε το Βόρειο Ύπατο Συμβούλιο, όπου υπάγονταν οι εξής δεκατέσσερις πολιτείες: Μέιν, Νιου Χαμπσάιρ, Βερμόντ, Μασαχουσέτη, Κονέκτικατ, Ρόουντ Άιλαντ, Νέα Υόρκη, Νιου Τζέρσεϋ, Πενσυλβάνια, Ντελαγουέρ, Οχάιο, Ιλινόι, Ιντιάνα και Μίσιγκαν. Το 1818, προστέθηκε το Ουισκόνσιν.
Η Νότια Δικαιοδοσία διατήρησε την εξουσία της στις υπόλοιπες Πολιτείες και σε όσες ενσωματώθηκαν στο αμερικανικό κράτος μετά το 1813, καθώς και σε χώρες, στις οποίες το Ύπατο Συμβούλιο είχε εγκαθιδρύσει στοές.
Η Νότια Δικαιοδοσία κάλυπτε τις εξής τριάντα τέσσερις πολιτείες: Αλαμπάμα, Αριζόνα, Αρκάνσας, Καλιφόρνια, Κολοράντο, Φλόριντα, Τζώρτζια, Άινταχο, Αϊόβα, Κάνσας, Κεντάκι, Λουιζιάνα, Μέριλαντ, Μινεσότα, Μισισίπι, Μισούρι, Μοντάνα, Νεμπράσκα, Νεβάδα, Νέο Μεξικό, Βόρεια Καρολίνα, Βόρεια Ντακότα, Οκλαχόμα, Όρεγκον, Νότια Καρολίνα, Νότια Ντακότα, Τενεσί, Τέξας, Γιούτα, Βιρτζίνια, Ουάσιγκτον, Δυτική Βιρτζίνια, Γουαϊόμιγκ, και Αλάσκα. Επίσης, κάλυπτε την Περιφέρεια της Κολούμπια, το Στρατό κα το Ναυτικό (από κοινού με το Βόρειο Ύπατο Συμβούλιο), την Κίνα την Ιαπωνία, τη Χαβάη, το Πουέρτο Ρίκο, τις Φιλιππίνες και τη Ζώνη του Παναμά.
Καθώς ο Σκωτικός Τύπος αναγόταν σε τελετουργίες που εφαρμόζονταν στην ήπειρο της Ευρώπης και που αργότερα αποκρυσταλλώθηκαν στον Σκωτικό Τύπο, με τις διατάξεις του 1761, του 1762 και του του 1786, αποκαλείται ενίοτε “Ηπειρωτικός Τεκτονισμός”. Ο τύπος αυτός είναι επίσης γνωστός και εφαρμόζεται στη Νότια Αμερική, την Ασία, την Αφρική, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία.
Η Βόρεια Δικαιοδοσία, η Στοά της Τελειοποιήσεως, αφορά τους βαθμούς απο τον τέταρτο έως τον δέκατο τέταρτο. Το Συμβούλιο των Πριγκήπων της Ιερουσαλήμ αφορά το δέκατο πέμπτο και το δέκατο έκτο βαθμό. Το Ροδοσταυρικό Περιστύλιο, το δέκατο έβδομο και το δέκατο όγδοο βαθμό. Το Συμβούλιο αφορά τους βαθμούς από το δέκατο ένατο έως τον τριακοστό δεύτερο. Στον Καναδά υπάρχουν τρία σώματα: η Στοά της Τελειοποιήσεως, το Ροδοσταυρικό Περιστύλιο και το Συμβούλιο.
Αν και ο Σκωτικός Τύπος θεωρείται μη σχισματικός, τόσο το Βόρειο όσο και το Νότιο Ύπατο Συμβούλιο παρίστανται στις τελετές της “Απόσβεσης και Αφής των Συμβολικών Φώτων”, την Πέμπτη πριν από το Πάσχα και την Κυριακή του Πάσχα.
Για τη θέση της θρησκείας στο Σκωτικό Τύπο, αναφέρει σχετικά ο Μέγας Διοικητής Τζέιμς Ρίτσαρντσον, της Νότιας Δικαιοδοσίας:
“Ο Τεκτονισμός του Σκωτικού Τύπου δεν επιχείρησε ποτέ να προπαγανδίσει κάποια πίστη, εκτός από τη δική της απλή και υπέροχη πίστη στον Θεό και τις αγαθοεργίες. Ούτε προωθεί κάποια θρησκεία, παρά μονάχα την παγκόσμια, αιώνια και αμετάβλητη θρησκεία, σαν αυτή που φύτεψε ο Θεός στην καρδιά της παγκόσμιας ανθρωπότητας. Οι οπαδοί της μπορούν να βρεθούν εξίσου στους ναούς των Εβραίων, των Μουσουλμάνων και των Χριστιανών. Η θρησκεία αυτή διδάσκει την ηθική σε όλες τις θρησκείες, διδάσκει το αγαθό και όχι το κακό, την αλήθεια και όχι την πλάνη. Όπως και στις ημέρες του Δάντη, αποστολή της είναι να συνδράμει την ανθρωπότητα, με τον επιτεθεί στο δεσποτισμό και να καταστείλει την πνευματική τυραννία και την έλλειψη ανοχής”.
Ο Σκωτικός Τύπος διατηρεί εντυπωσιακά κτήρια σε πολλές Πολιτείες των ΗΠΑ. Στην πρωτεύουσα Ουάσιγκτον, ο Οίκος του Ναού στεγάζει το Ύπατο Συμβούλιο της Νότιας Δικαιοδοσίας. Εκεί βρίσκεται η Μεγάλη Βιβλιοθήκη και η Αίθουσα του Υπάτου Συμβουλίου, όπου πραγματοποιούνται συνελεύσεις του Υπάτου Συμβουλίου, ανά δύο έτη.


H. PAUL JEFFERS
ΜΑΣΟΝΟΙ
Η ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΗ ΜΥΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΤΟΥΛΑΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: